Na celé té byrokracii je nejtrapnější že my, jako stavitelé nízkonapěťových FVE, máme velký problém získat naně revizi. Naopak, majitelé dotačních bastlů s trakčním napětím, dostali revizi od stolu a FVE jim zapojila parta zahraničních dělníků, bez jakékoliv kvalifikace....aspoň co jsem viděl u souseda a slyšel od kolegů v práci.
Veľmi v skratke - mám za to, že slabý osvit + vybité batérie spôsobia, že príliš zaťažia panely, mimo bod maximálneho výkonu (MPP) a namiesto malého výkonu bude nabíjací výkon žiadny...
Gupa svoji myšlenku špatně popsal . Možná gupa chtěl napsat. Je možné nabijet aku přímo z panelů tím, že by se panely připojovaly přímo na aku přes elektronický výkonový spínač a s nastavitelným napětím pro odpínání ? Je tedy možné spojení FV panelů s aku bez regulátoru MPPT ? Podívejme se na tu myšlenku podrobněji na příkladě. Dnes jsou panely levné, dokonce tak levné, že V případě realizace většího pole se bez benefitu 30% , který udělá MPPT nabijecí regulátor se obejdeme. Jak by to tedy vypadalo prakticky. Zrealizujeme pole 10kWp . Ukážeme si dva teoretické příklady řešení. Řekněme, že naše FV pole dosahuje celkové optimální napětí 115V pro maximální přenos výkonu z panelu na aku. Aku musí mít přirozeně menší napětí aby se vytvořil napětový spád pro dobijení aku. První příklad dokonce přímé napojení FV pole na aku. 1. V provedení FV panelů vždy více panelů seriově ve stringu.. Německý výzkumný institut doporučuje max. počet paraleních striggů 7.Proto pro velký počet paralelních stringů by bylo vhodné určité paralení skupiny stringů slučovat na společný kladný potenciál přes oddělovací diody. Ve výsledku pak tedy máme FV pole nízkého napětí na dvou drátech a připojíme přímo na aku LIFEPO4 mám FV pole 10kWp zapojené serio paralelně na výsledné napětí na 115V. Otázka : Jaký by měl být počet aku článků LIFEPO4 ,kde jeden článek plně nabitý 3,45V a vybitý 3,0V a jaká kapacita v Ah aby se vytvořil nejlepší rozdíl mezi napětím FV pole 10kWp a napětím aku pro maximální výkonový přenos bez regulátoru MPPT ? Potřebujeme sladit pracovní napětí FV pole s nabíjecím napětím baterie (co nejblíže). Zajistit, aby baterie nebyla přebíjena nebo hluboce vybíjena, což závisí na počtu článků. Parametry: FV pole: 10 kWp, 115 V DC (pravděpodobně VOC kolem 130–140 V, Vmp ≈ 110–115 V) LiFePO₄ článek: 3,00 V (vybito) – 3,45 V (nabitý) Není použit MPPT regulátor Výpočet optimálního počtu článků Napětí baterie = počet článků × napětí článku Hledáme takový počet článků, aby maximální napětí (nabíjení 3,45 V/čl) bylo o něco menší než pracovní napětí FV pole (~115 V), aby vznikl rozdíl (ΔU) pro proud. 33 článků: Plně nabité: 33 × 3,45 = 113,85 V to je (blízko 115 V) Vybitý: 33 × 3,00 = 99 V Napěťové rozmezí: 99 V – 113,85 V FV pole bude mít dostatečný rozdíl pro nabíjení většinu času. Kapacita článků (Ah) Abychom určili kapacitu, potřebujeme: Energetické potřeby (Wh nebo kWh) Délku doby autonomie, případně denní spotřebu Ale můžeme určit minimální kapacitu, která využije výkon FV pole: FV pole = 10 kW → za ideálních podmínek (např. 5 hodin denně) = 50 kWh/den Napětí baterie ≈ 110 V (průměr) Potřebná kapacita (Ah) = Energie / Napětí → 50 000 Wh / 110 V = ~455 Ah To znamená, že: Napětí baterie: 33 článků × ~3,3 V = cca 110 V Kapacita: cca 450 Ah → pro uložení denní produkce Hypotetický výsledek prvního příkladu Počet článků LiFePO₄: 33 článků Napětí: 99–113,85 V Kapacita článků: min. 450 Ah, ideálně více A i v tomto případě musíme zajistit aby nedocházelo k pod vybití i pouze jediného článku ve spojení s měničem. To je možné zajistit nastavitelným relé, které vypne měnič pokud celkové spodní Napětí bude menší jako 99 V nebo libovolný článek se dostal pod hranici 3V. A vypnutí měniče je podle toho, která událost nastane dříve. Vypnutí měniče se rozumí v řídící slaboproudé části, nikoliv v silnoproudé. 2. Nyní se podíváme na druhý příklad a zvolíme počet článků 32 pro vytvoření většího rozdílu mezi napětím panelu a aku a větší nabijecí proud. V tomto případě už bude nutný výkonový elektronický odpínač s nastavitelným horním napětím nad 32 x 3,45V tedy elektronické vypnutí odepnutí aku od panelů, pokud napětí na aku dosáhne 110,4V. Samozřejmě v obou příkladech je nutné aby každý článek měl možnost např. pasivní maření energie V odporech nad 3,45V a celý systém 33 nebo 32 článků bude doplněný aktivním přelévacím indukčním balancerem. A protože jsem na začátku uvedl, že kladný potenciál je sloučený přes oddělovací diody tak do FV panelů ani v noci nikdy nemůže téci žádný zpětný proud. Uvedené dva příklady jsou jen ilustrační abych rozvedl myšlenku Gupy a neříkám dělejte to tak. Jen jsem chtěl na dvou příkladech přiblížit možné návrhy spojení FV panel a aku bez regulátoru MPPT. A znovu opakuji jen jsem rozvedl myšlenku gupy . Je tedy zbytečné aby jste mně psali, že se Vám můj návrh nelíbí, že raději použijete několik regulátorů Victron, že na to peníze máte a že těch 30% benefitu co poskytne regulátor MPPT je pro Vás důležitý.
Mám dojem, že je to myšleno tak, že by tu práci, co dělají mosfety v MPPT boxu, mohly dělat mosfety v BMS, které tam tak jako tak stejně jsou. To v nějakém jednoduchém systému s jediným stringem a jedinou baterií smysl dávat může, zvýší to účinnost a sníží počet součástek.
No sděl to pojišťovně aby tyto zákonné skutečnosti brala v potaz při uzavírání smluv. Moje děcko jsem chtěl pojistit jenže situace je taková, že mi ho pojišťovna prostě odmítla po nějakých skutečnostech o jeho zdravotního stavu pojistit. Takže situace podobná, sdělte jedné pojišťovně že chcete něco takového pojistit, oni si to kartelovými informačními kanály sdělí navzájem a nic nikde nepojistíte. Pojištovnu bude hlavně zajímat platná revize. Dle jejich VOP se pak může točit a vytáčet z plnění na dalších scházejících papírech a certifikátech.
To je dosť veľká blbosť. Nechce sa mi to rozpisovať, som na mobile.
Pro dodávku dělat 230V no nevím..... Asi bych šel cestou 24V a na to udělal světla a podobně, to by bylo funkční pořád a měnič na 230V jenom nějaký 3kW aby zvládal 2kW spotřebiče a pouštěl by se pouze jak by byla potřeba pro ledničku, vařič atd..... A jinak používat 230V zásuvku, a udělat taky dobíjení od motoru DC/DC měnič z 12V (asi pokud dodávka nemá rovnou 24V) na těch 24V. Dělat v dodávce 48V systém a vše na 230V je za mě blbost.
Našiel som KAISAI s R290, za necelé 3000 eur. mceclip1-471.webp Môžem poprosiť link ak vieš niečo lacnejšie ? Ďakujem
Květen 2025 - první 100% čistý ostrov v historii naší FVE Vyrobeno 506kWh DC, spotřebováno 399kWh AC. Cca 400kWh vypadá hodnota naší aktuálně maximální možné měsíční spotřeby elektřiny. Elektrina202505dny.jpg Elektrina202505.jpg Zajímavě vypadá taky přepočet na aktuální ceny elektřiny od našeho dodavatele. Cca 2700,- Kč ušetřených za měsíc není vůbec špatný výsledek ;) Elektrina202505kalk.jpg
|
|
Date | Sun time | astronomical twilight begin [ ? ] | nautical twilight begin [ ? ] | civil twilight begin [ ? ] | sunrise | transit | sunset | civil twilight end [ ? ] | nautical twilight end [ ? ] | astronomical twilight end [ ? ] |
1.6 | 15 hrs, 57 min | 01:32:27 | 03:09:51 | 04:07:41 | 04:49:09 | 12:47:52 | 20:46:34 | 21:28:02 | 22:25:52 | 00:03:16 |
2.6 | 15 hrs, 59 min | 01:28:14 | 03:08:41 | 04:06:53 | 04:48:30 | 12:48:01 | 20:47:32 | 21:29:09 | 22:27:22 | 00:07:48 |
[DST] | + 1 min, 37 sec | - 4 min, 13 sec | - 1 min, 10 sec | - 48 sec | - 39 sec | + 9 sec | + 58 sec | + 1 min, 7 sec | + 1 min, 30 sec | + 4 min, 32 sec |
3.6 | 16 hrs, 0 min | 01:23:44 | 03:07:34 | 04:06:08 | 04:47:53 | 12:48:11 | 20:48:29 | 21:30:14 | 22:28:48 | 00:12:38 |
[DST] | + 1 min, 34 sec | - 4 min, 30 sec | - 1 min, 7 sec | - 45 sec | - 37 sec | + 10 sec | + 57 sec | + 1 min, 5 sec | + 1 min, 26 sec | + 4 min, 50 sec |
1.7 | 16 hrs, 9 min | - | 03:05:45 | 04:06:32 | 04:49:10 | 12:53:55 | 20:58:39 | 21:41:17 | 22:42:04 | - |
[DST] | + 8 min, 53 sec | - | - 1 min, 49 sec | + 24 sec | + 1 min, 17 sec | + 5 min, 44 sec | + 10 min, 10 sec | + 11 min, 3 sec | + 13 min, 16 sec | - |
1.8 | 15 hrs, 7 min | 02:54:13 | 03:56:01 | 04:45:06 | 05:22:38 | 12:56:19 | 20:29:59 | 21:07:32 | 21:56:36 | 22:58:24 |
[DST] | - 1 hrs, 2 min | - 22 hrs, 29 min | + 50 min, 16 sec | + 38 min, 34 sec | + 33 min, 28 sec | + 2 min, 24 sec | - 28 min, 40 sec | - 33 min, 45 sec | - 45 min, 28 sec | - 1 hrs, 14 min |
1.9 | 13 hrs, 26 min | 04:10:03 | 04:53:35 | 05:33:44 | 06:06:40 | 12:49:54 | 19:33:09 | 20:06:05 | 20:46:14 | 21:29:46 |
[DST] | - 1 hrs, 40 min | + 1 hrs, 15 min | + 57 min, 34 sec | + 48 min, 38 sec | + 44 min, 2 sec | - 6 min, 25 sec | - 56 min, 50 sec | - 1 hrs, 1 min | - 1 hrs, 10 min | - 1 hrs, 28 min |
1.10 | 11 hrs, 39 min | 05:03:55 | 05:41:34 | 06:18:29 | 06:50:01 | 12:39:33 | 18:29:05 | 19:00:38 | 19:37:32 | 20:15:11 |
[DST] | - 1 hrs, 47 min | + 53 min, 52 sec | + 47 min, 59 sec | + 44 min, 45 sec | + 43 min, 21 sec | - 10 min, 21 sec | - 1 hrs, 4 min | - 1 hrs, 5 min | - 1 hrs, 8 min | - 1 hrs, 14 min |
1.11 | 9 hrs, 50 min | 04:50:22 | 05:27:15 | 06:04:49 | 06:38:03 | 11:33:32 | 16:29:02 | 17:02:16 | 17:39:50 | 18:16:43 |
- 1 hrs, 48 min | + 46 min, 27 sec | + 45 min, 41 sec | + 46 min, 20 sec | + 48 min, 2 sec | - 6 min, 1 sec | - 1 hrs, 0 min | - 58 min, 22 sec | - 57 min, 42 sec | - 58 min, 28 sec | |