
Velmi hrubý odhad "aktivně" provozovaných aut na benzin se dá udělat i z roční spotřeby automobilových benzinů bez nafty, kterou využívá většina nákladních a ostatních těžkých strojů. Podle nejnovějších dostupných statistik České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu (ČAPPO) byla celková roční spotřeba automobilových benzinů v ČR za rok 2024 celkem 2,383 miliardy litrů. Modelový příklad výpočtu 1. Celková spotřeba benzinu (Pouze M1) Celková spotřeba (2,383 mld. litrů) nezahrnuje jen osobní auta (M1), ale také motocykly (kterých je registrováno ~1,36 milionu) a lehké užitkové vozy (N1) na benzin. - Odhadněme, že osobní auta M1 tvoří 90 % této spotřeby. - Spotřeba M1 (A): 2 383 000 000 litrů * 0,90 = cca 2,145 miliardy litrů 2. Průměrná roční spotřeba na 1 auto (B) Toto je nejtěžší odhad. Musíme odhadnout dvě věci: Průměrná reálná spotřeba: Vozový park v ČR je starý (průměr přes 16 let). Nová auta jezdí za 6 L/100km, starší klidně za 9 L/100km. Reálný průměr aktivního vozového parku na benzin může být kolem 7,5 L/100 km. Průměrný roční nájezd: U soukromých benzínových aut (která často slouží jako druhá auta do rodiny nebo pro kratší cesty) je průměrný nájezd pro "aktivní" auto 10 000 km / rok. Výpočet B: (10 000 km / 100) * 7,5 L = 750 litrů za rok na jedno auto 3. Výsledek: Počet aktivních aut M1 s pohonem na benzin Počet aktivních M1 (benzin) = (A) / (B) = 2 145 000 000 litrů / 750 litrů tj. cca 2 860 000 Závěr a interpretace Podle tohoto modelového výpočtu existuje v ČR zhruba 2,86 milionu "průměrně aktivních" (s nájezdem 10 000 km/rok) osobních aut s pohonem na benzin. Pro srovnání: Celkový počet registrovaných aut M1 (všech paliv): Konec roku 2024 to bylo cca 6,7 milionu vozů. Odhad registrovaných M1 (benzin): Přesné číslo nemám, ale u nových registrací tvoří benzin cca 65 %. Pokud bychom to aplikovali na celkový park, bylo by v ČR registrováno cca 4,35 milionu benzínových M1. To by znamenalo, že rozdíl mezi registrovanými (cca 4,35 mil.) a "aktivními" (cca 2,86 mil.) benzínovými auty je zhruba 1,5 milionu. Toto číslo zahrnuje tzv. "mrtvé duše" (auta dávno sešrotovaná, ale nevyřazená z registru) a také reálně existující auta s minimálním provozem (veteráni, auta "na neděli", vozy s nájezdem jen 1-2 tisíce km ročně). Tento výpočet podporuje tezi, že obrovské množství registrovaných vozidel se reálně provozu buď neúčastní vůbec, nebo jen velmi minimálně. Oproti výše uvedenému byl celkový počet elektromobilů (kategorie M1) registrovaný k 31.12.2024: 36364 Odhadněme, že z toho bylo v reálném provozu 90% tj. cca 32728. Takže pokud zcela pomineme nafťáky tak provozovaných EV bylo na konci roku 2024 v ČR cca 1,14% vůči provozovaným spalovákům na benzin.
No dnes hnus.Z pole 4500Wp výroba 1kWh.Mám 6 témĕř stejných polí. Celkem 6kWh. Při malých výkonech je nejůčinnĕjši napojeni panelů přímo bez mppt na baterku, podobně funguje Victron a VN mppt v Maxovi.Nejhůře funguje Mppt v levném Easunu 5.5kW.Ten ze 150W na vstupu sežere 120W😴
Uvidíme, co bude kdo chtít... Revizák po mě žádnou kdovíjakou dokumentaci chtít (kromě schématu a samolepky na dveře) určitě nebude, to si jsem jist. A tím, že mi nebudou měnit ani jističe, ani elektroměr, tak si myslím, že ani z ČEZu nikdo nepřijede.
Metoda bez funkčního terminálu se nazývá manuální autorizace (nebo lidově "žehlička") a problém je v tom, že v Česku se již prakticky vůbec nepoužívá, a to ani u kreditních karet. Jak to fungovalo: Obchodník použil mechanický přístroj (imprinter neboli "žehličku"), do kterého vložil embosovanou kartu zákazníka a papírový formulář (prodejní doklad s karbonovým papírem). Přetáhnutím jezdce se údaje z karty "prokopírovaly" na papír. Zákazník se podepsal a obchodník si kopii nechal, aby ji později fyzicky předal bance k proplacení. Proč se to nepoužívá: - Riziko pro obchodníka, - Nástup technologie. Elektronické terminály (POS) a čipové karty (EMV) tuto metodu zcela nahradily. Setkat se s tou starou metodou alá "žehlička" dnes v Česku je téměř nemožné. Možná by imprinter neboli "žehličku" mohl mít jako naprostou nouzovou zálohu nějaký velmi drahý hotel pro případ totálního kolapsu všech systémů, ale bude to zřejmě mít opravdu jen málokdo. Já mám platnou embosovanou debetní kartu, která má také vystouplá písmenka a číslice, takže s takovou debetní kartou by ta stará metoda alá "žehlička" také fungovala, ale jak už jsem zmínil problém bude v tom, že už to skoro nikdo nepodporuje a pro offline platby se používají v podstatě už jen funkční platební terminály, které offline platbu umožní i když nemají datové spojení třeba i při dlouhodobém blackoutu, ale musí mít nějaký funkční záložní napájecí zdroj třeba elektrogenerátor na naftu s velkou zásobní nádrží paliva třeba na několik dnů provozu, a něco takového bude mít zase jen málokdo. V dnešní době by spíš přicházel do úvahy záložní systém s baterií v kombinaci OZE vítr + fotovoltaika. Pak by to fungovalo za předpokladu, že by OZE stačilo ten terminál udržet v provozu a dobíjet baterii na dobu kdy nebude dostatečný vítr ani osvit. Nebo jen tak pro srandu až našim poslancům a poslankyním zase jednou hrábne tak třeba schválí pro všechny obchodníky povinnost vybavit se nějakým generátorem na lidský pohon. Před platbou by pak pokladní v mimořádné situaci v době dlouhodobého blackoutu buď sedl(a) na šlapadlo a nebo třeba točil(a) klikou a zprovoznil(a) tak platební terminál byť jen na krátkou dobu provedení offline platby a dala by se tak rovnou vytisknout i účtenka pro zákazníka. V Česku pro offline platby bez funkčního platebního terminálu v současnosti už prakticky nelze využít ani debetní ani kreditní karty byť jsou ještě v embosovaném provedení, protože to zřejmě už nikdo nepodporuje. Takže v Česku jedině hotovost a žádná platební karta (debetní ani kreditní) ji zatím pro zmíněné mimořádné případy nenahradí.
|
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Date | Sun time | astronomical twilight begin [ ? ] | nautical twilight begin [ ? ] | civil twilight begin [ ? ] | sunrise | transit | sunset | civil twilight end [ ? ] | nautical twilight end [ ? ] | astronomical twilight end [ ? ] |
| 9.11 | 9 hrs, 25 min | 05:01:30 | 05:38:41 | 06:16:51 | 06:50:55 | 11:33:48 | 16:16:42 | 16:50:46 | 17:28:55 | 18:06:06 |
| 10.11 | 9 hrs, 22 min | 05:02:52 | 05:40:05 | 06:18:20 | 06:52:30 | 11:33:54 | 16:15:17 | 16:49:28 | 17:27:42 | 18:04:56 |
| - 3 min, 0 sec | + 1 min, 22 sec | + 1 min, 24 sec | + 1 min, 29 sec | + 1 min, 35 sec | + 6 sec | - 1 min, 25 sec | - 1 min, 18 sec | - 1 min, 13 sec | - 1 min, 10 sec | |
| 11.11 | 9 hrs, 19 min | 05:04:13 | 05:41:29 | 06:19:49 | 06:54:06 | 11:34:00 | 16:13:55 | 16:48:12 | 17:26:32 | 18:03:48 |
| - 2 min, 58 sec | + 1 min, 21 sec | + 1 min, 24 sec | + 1 min, 29 sec | + 1 min, 36 sec | + 6 sec | - 1 min, 22 sec | - 1 min, 16 sec | - 1 min, 10 sec | - 1 min, 8 sec | |
| 1.12 | 8 hrs, 30 min | 05:28:50 | 06:07:07 | 06:47:06 | 07:23:34 | 11:39:03 | 15:54:33 | 16:31:01 | 17:11:00 | 17:49:17 |
| - 48 min, 50 sec | + 24 min, 37 sec | + 25 min, 38 sec | + 27 min, 17 sec | + 29 min, 28 sec | + 5 min, 3 sec | - 19 min, 22 sec | - 17 min, 11 sec | - 15 min, 32 sec | - 14 min, 31 sec | |
| 1.1 | 8 hrs, 17 min | 05:48:21 | 06:26:59 | 07:07:31 | 07:44:41 | 11:53:31 | 16:02:20 | 16:39:30 | 17:20:03 | 17:58:40 |
| - 13 min, 20 sec | + 19 min, 31 sec | + 19 min, 52 sec | + 20 min, 25 sec | + 21 min, 7 sec | + 14 min, 28 sec | + 7 min, 47 sec | + 8 min, 29 sec | + 9 min, 3 sec | + 9 min, 23 sec | |
| 1.2 | 9 hrs, 25 min | 05:31:21 | 06:08:33 | 06:46:43 | 07:20:47 | 12:03:31 | 16:46:14 | 17:20:19 | 17:58:29 | 18:35:40 |
| + 1 hrs, 7 min | - 17 min, 0 sec | - 18 min, 26 sec | - 20 min, 48 sec | - 23 min, 54 sec | + 10 min, 0 sec | + 43 min, 54 sec | + 40 min, 49 sec | + 38 min, 26 sec | + 37 min, 0 sec | |
| 1.3 | 11 hrs, 0 min | 04:46:30 | 05:23:27 | 06:00:13 | 06:32:00 | 12:02:17 | 17:32:34 | 18:04:21 | 18:41:06 | 19:18:03 |
| + 1 hrs, 35 min | - 44 min, 51 sec | - 45 min, 6 sec | - 46 min, 30 sec | - 48 min, 47 sec | - 1 min, 14 sec | + 46 min, 20 sec | + 44 min, 2 sec | + 42 min, 37 sec | + 42 min, 23 sec | |
| 1.4 | 12 hrs, 53 min | 04:35:18 | 05:16:14 | 05:54:53 | 06:27:01 | 12:53:50 | 19:20:39 | 19:52:48 | 20:31:27 | 21:12:23 |
| [DST] | + 1 hrs, 53 min | - 1 hrs, 11 min | - 1 hrs, 7 min | - 1 hrs, 5 min | - 1 hrs, 4 min | - 8 min, 27 sec | + 48 min, 5 sec | + 48 min, 27 sec | + 50 min, 21 sec | + 54 min, 20 sec |


